Bezbranná fyzika, nepodložené predsudky

2
590

Počuli ste niekedy nejakú celebritu, ktorá by povedala, že ju fyzika v škole bavila? Väčšinou je to len o slovách ako: „…des, trápenie, nuda, strata času,…” Aký to teda môže mať dopad na mladých študentov? Je potrebné, hneď na začiatok, povedať, že dnešní stredoškoláci sa nehrnú húfne za učiteľov fyziky, ba dokonca ani na samotné vyučovacie hodiny. Jedno je pravdou, tento predmet nestačí ovládať, človek sa s ním musí stotožniť. Fyziku treba totiž prežiť, a nie sa ju drviť. Pochopiť ju chce čas, lebo je založená na experimentoch. Čiže ak chcete žiakov zaujať, ak chcete, aby rozumeli fyzike a mohli si to aj experimentálne overiť, je dôležité mať čas. A ten v rámci vyučovacích hodín fyziky na školách chýba. Moderné technológie síce uľahčujú merania
a získanie výsledkov, ale žiakom treba vysvetliť čo a prečo sa má merať, akým spôsobom. Nič nie je horšie ako povedať študentom, že je to takto a takto a výsledky hovoria toto a toto. Bodka. Odzvonilo… Potom sa žiaci naučia naspamäť len teóriu z hodín bez toho, aby rozumeli faktom. „Asi neobjavíme nového Einsteina, ale snažíme sa vychovať deti, ktoré na otázku prečo, budú
hľadať odpoveď a možno zistia, prečo je to tak, lebo im na to fyzika vie odpovedať,“ hovorí Ľubomíra Valovičová, zástupkyňa vedúceho katedry fyziky na Fakulte prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. A tak si na tejto fakulte povedali, že názor detí na prírodné vedy zmenia a že začnú od tých najmenších, v materských školách. Budúci učitelia fyziky im napríklad ukazujú, že fyzika je všetko okolo nás. Netrápia ich ťažkou fyzikou, ale oboznamujú ich s tým, ako funguje svet, prečo svieti slnko, voda tečie a aký je rozdiel medzi pevnou, kvapalnou či plynnou látkou. Vysokoškolskí pedagógovia z Katedry fyziky Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa každý rok pripravujú pre verejnosť aj žiakov šou Fyzika naživo.
Na takýchto jednodňových neformálnych akciách získavajú vysokoškoláci učiteľské skúsenosti. „Tu študenti musia vedieť predviesť a vysvetliť fyzikálne javy, ktoré si pre žiakov pripravili,“ povedala Valovičová. A práve touto nadstavbou práce so žiakmi sa Nitrianska Prírodovedecká fakulta a jej Katedra fyziky líši od iných pri príprave budúcich učiteľov. Tak ako? Fyzika alebo predsudky?

2 KOMENTÁRE

  1. Revolutional update of captchas recognition package „XEvil 4.0“:
    captchas regignizing of Google (ReCaptcha-2 and ReCaptcha-3), Facebook, BitFinex, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another types of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can use XEvil 4.0 with any most popular SEO/SMM software: iMacros, XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.

    Free XEvil Demo available.

    Good luck!

    http://XEvil.net/

ZANECHAŤ ODPOVEĎ